Thursday, February 09, 2006

Bankdag

Idag var jag in till banken. Jag skulle ta ut lite pengar och samtidigt berätta att mitt nuvarande bankkort bara funkade i chiphålen i bankomaterna. Vilket jag inte har bett om.
När jag kom in så var det två nummer framför mig. Det gjorde inte så mycket då jag gillar miljön i Andelsbankens lokal i Mariehamn. Tänker alltid på det stora valvet som är i mitten av rummet och hur roligt det vore att vara osynlig. Då skulle jag smyga in i valvet och tömma ut alla pengar på golvet och bada i dem en stund för att sedan strunta i att städa upp dem och gå därifrån. För när man är osynlig behöver man inte ta ansvar för något. Vad förvånade de anställda skulle bli när det ligger en massa pngar på golvet. Undrar vem som skulle få skulden på sig? Städtanten som städar i valvet? (Vem städar i valvet? Det måste ju vara någon)
Snart blev det min tur och banktanten var väldigt pratglad. Nästan misstänksamt pratglad. Medans hon satt och fifflade med datorn sådär härligt långsamsnabbt(Alltså, knapprar mycket på daton men hon verkar inte ändå komma någonvart i arbetet) som bara banktanter kan så satt jag och funderade på om hon kunde sno pengar ut ur valvet utan att det skulle märkas och hur många gånger hon har varit där inne och pillat på pengarna och önskat att hon var osynlig.
När dator arbetet var klart så började hon berätta om chipkort, bankautomater, svenska butiker som tar visakort och Åländska butiker som inte tar visakort. Säkert en hel drös saker till mellan himmel och jord. Jag lyssnade inte så noga. Tanken på att vara osynlig var mycket roligare att tänka på.
Jag vaknade av att hon drog upp en bunt papper som jag skulle lägga en kråka på.
Herregud tänkte jag. Det är ju många papper och jag har bara två näsborrar hur ska jag få ut tillräckligt med kråkor ur dem....
Nej, det tänkte jag inte. Hon nämnde inte ens ordet kråka. Jag hittade på det.
Mitt i allt autografskrivande så stoppade hon mig och frågade vad för bild jag ville ha på mitt nya bankkort.
-Bild? På mitt nya bankkort?
-Ja, nu när du skriver under det här pappren så får du ett nytt bankkort. Vad vill du ha för bild?
-Nytt kort. Kul! Jaha, det passar väl inte med en bild på dig så jag jag tar en bild på mig själv, tack.
Hon tyckte tydligen det var kul och började skratta. För att inte verka otrevlig så måste jag le lite jag med. Ni vet så där stelt så att nästan överläppen spricker? Men jag förstod egentligen inte vad som var så kul. Men Hey! tänkte jag. De som jobbar på banken har nog väldigt tråkigt om dagarna.
Jag fortsatte skriva autografer på papper. Skrev klart och gav dem till henne. Sen sjönk jag in i tankarna igen.
Efter en stund så gav hon mig ett papper med 4 bilder på och berättade, nästan bokstaverade för mig samtidigt som hon pekade på de olika bilderna: "En isbjörn med en halsduk* runt halsen, en skateboardåkare som hoppar lite fräckt, en blomma och tillsist ett bankkort utan någon motiv på. Bara ett grått kort."
Vid det här laget trodde jag inte människan var riktigt klok i huvudet. Klart jag ser att det är en isbjörn, skatare, en blomma och ett grått kort.
Men innan jag hann tänka klart så frågade hon vilken av de fyra bilderna jag ville ha på mitt nya bankkort.
Först då förstod jag att jag inte skulle vara på mitt kort utan en isbjörn, skatare eller en blomma och nu förstod jag även varför hon skrattade tidigare.
Ganska kul så jag började skratta. Tanten tittade på mig med ett stelt leende och en nästan sprucken överläpp.
Jag tog mig en rejäl funderare vilken bild jag ville ha. En isbjörn med en halsduk på mitt bankkort skulle nog kanske få expediterna som drar mitt kort tro att jag är lite av en "fruitcake". Om jag hade en blomma på mitt kort så skulle expediterna veta med säkerhet att jag är en "fruitcake".
Så jag valde skateboardåkaren. Dessutom så passade det ju rätt bra då jag äger en skateboard.
Det var någongång där som jag föll in i drömmar igen och vaknade inte förens jag satte mig i bilen och visste bara att jag hade beställt ett bankkort med en skateboardåkare på.

Undrar föressten vad en sån där personlig assistent kostar? Jag skulle kunna bli en sån.

Följ med mig imorgon. Då ska jag leka med mitt hår och en flaska mousse. Det har jag bestämt.


Nej, jag har inte så mycket att göra nu och ni får skylla er själva om ni inte hängde med i historien. Jag orkar inte läsa igenom den för att kolla om allt är sammanhängande. Jag är trött men vill inte sova.
(*inte en slips)

1 comment:

enSam said...

storasystern: Nja, skulle vara kul med en personlig assient men jag täner då inte betala för mig. Ser det mera som att assistenten får nöjet att tillbringa tiden med mig och jag får hjälp.

uglyallday: Är det inte lite varning med en gullig isbjörn med en flerfärgad halsduk kring halsen? Det är iaf inte min stil. m jag nu har en stil. Vet inte så noga.