Tuesday, January 24, 2006

Skumma skogsbässar smyger i skogen

Ska ta och berätta en historia som hände för inte så längesen. Idag rättare sagt.
Jag var och fick en spruta. Tydligen så ges det ut sprutor lite hur som helst på hälsocentralen just nu. Drop-in sprutor mot TBE som man lär ska få av skogsbässar.
Alltså, det är inte skogsbässarna som man sprutorna av utan de får man av hälsocentralen och TBE får man av skogsbässarna.
Men jag är inte rädd för skogsbässarna(på svenska kallas dem nånting så fånigt som "fästingar" har jag hört. Så för att också svenskar ska kunna läsa och förstå den här posten så använder jag svenska namnet ifortsättningen).


En liten faktaruta om fästingar:
Fästingar är de småa djuren som lever i skogen på sommaren för att sedan flytta söderut när vintern kommer. De är kända för att attackera många gånger större djur än dem själva och försöka tömma dem på blod.
De är helnykterister så bara man håller en alkoholpromille över 0.7 hela sommaren så biter de sig inte fast och om nu det skulle vara så att ni, mot förmodan, hittar nånting som liknar en fästing på er iallafall så är det en annan art fästingar som kallas festing eller festare. Det enda kända botemedel mot dessa är antabus.


fotnot.
Sen om ni undrar så kan jag berätta att jag bet ihop och tog sprutan som en man. Jag grät inte knappt någonting.

No comments: