Monday, January 30, 2006

Drömt en dröm

Drömde en lång, lite kul men småläskig dröm imorse:
Jag och brorsan hade bilat ner till Rhodos för jag skulle visa hur hotellet som jag bodde på i somras såg ut men när vi kom i land på ön så ville tullmännen ha 120€ för att släppa i land oss. Det ville inte Tom betala så han gasade på och körde ifrån Tullmännen. Tom bedyrade att de inte skulle komma efter oss. "De var nog för lata".
Nåja, vi kom till hotellet i frid och fröjd men mäkte att hotellet hade stängt ner och blivit ett tomt cementhus.
Då bestämde vi att han skulle vänta där medans jag gick och köpte bröd till butiken men på väg tillbaka från butiken så kom det två poliser och grep mig och kastade mig i en cell där det satt 10-20 andra personer. Tänkte att det här måste vara den delen av fängelset som har mest säkerhet då det alltid stod en vakt i cellen med oss.
Så där satt jag med två brödpåsar, utan telefon att meddela Tom var jag var någonstans och med två sockor på händerna(!) men vakten kom och tog sockorna av mig för att han sa att de kvinnor som var i cellen skulle bli äcklade om jag bar sockor på händerna sådär.
Böjade såsmåningom att prata och bekanta mig med de andra i cellen och då visar det sig att det är en skolklass från sverige som jag sitter inlåst med.
Jag börjar tröttna på dem efter att de alla sätter sig på mina brödpåsar så jag klämmer mig emellan gallren(tydligen så kom och gick folk hur de ville emellan gallret) och söker upp ett tomt rum med en säng i som jag kryper ner i.
Vaknar av att en städtant kommer och frågar om hon kan få byta örngott åt mig. "Det är inte tvättat men det kanske duger ändå?" sade hon och pekade på en stor svart fläck på örngottet i hennes hand.
"Jadå, byt på men vad kostar det?"
-90€.
Då fick jag nog. Vill inte betala 90€ för ett redan smutsigt dynvar så jag gick ifrån fängelset.
Måsta söka upp en telefon så jag kunde meddela Tom att jag var arresterad så han slapp vara orolig.
Väl ute på gatan träffar jag en man som berättade att det fanns en kille på flygplatsen med telefon som jag fick låna och att jag samtidigt skulle gå till hans bar och köpa sprit då han hade så billig sprit.
Jag struntade i att gå via hans bar för jag hade ju bråttom att ringa till Tom. Dumma gubbe att inte förstå det.
Väl inne på flygplatsen så ser jag en kille på ett café som pratar i en mobil. Tar luren ifrån hans öra och ringar till Tom. "När jag väl har en telefonfon i handen så kan jag ju ringa till kusin och höra vad han pysslar med" tänkte jag och går ut från flygplatsen och ringer till honom.
Kusin är tydligen med på Rhodos så vi möts upp utanför flygplatsen. Är på väg in igen med telefonen då jag fastnar i metalldetektorn och blir bortförd av en stor och ilsken gubbe. På vägen till hans kontor så ser jag en klisterlapp som det står "Här blev en naken 17åring släpad och sparkad". Det är då jag inser att gubben kommer att slå ihjäl mig om jag inte gör som han säger.
Vi kommer in till det rummet där allt smuggelgods och tillvaratagna saker finns. Vi går fram till ett stort bord med mjöl på och han skriker ilsket att om jag bakar 1000bullar inom en viss tid så får jag komma in på flygplatsen och eftersom jag måste in med telefonen så sätter jag igång att baka. Det går inte så bra. Jag tövlar mig och tappar både deg, bullar och glas på golvet. Ser hur gubben blir argare och argare för varje klirr mot golvet.
Då kommer Kusin in med hans flickvän och tittar på när jag bakar. De skrattar och fånler åt mig som måste stå och baka.
Nu blir plötsligt gubben snäll och skrattar och drar skämt.
Då tänker jag att jag ska passa på att titta lite på sakerna som är tillvaratagna, när nu gubben verkar glad igen, så jag tar upp en liten kruka från en hylla men när jag lyfter upp kukan så vobblar hyllan till och är på väg att välta. Jag skriker på hjälp men gubben låtsas inte höra. Hyllan faller i golvet med ett stort kras och nu vet jag vad som ska hända. Gubben kommer att döda mig.
Han tittar på mig och börjar gråta. I gråten tar han upp en porslinsfigur från golvet som fortfarande var hel och kastade den i mitt nyckelben så hårt han bara orkade.

Det var då som det blev för spännande så jag vaknade. Jag tror jag tror på drömtydning efter den här drömmen. Jag förstår precis vad som menas med drömmen. Om man säger att den ilskana vakten är min f.d. lärare Eva Wäppling. Tanten som skriker och är arg på mig då vi är ensamma men så fort någon annan är med så blir hon det lilla lammet och jag den elake eleven.

Usch. Hade svårt att somna igen efter drömmen.

2 comments:

enSam said...

Oj! Det där var inte dåligt. Ska passa mig vad jag skiver i fortsättningen om jag är så genomskinlig. =)

uglyallday: Nej, du får gott skylla dig själv. :P

Anonymous said...

Käre Sam
Du är verkligen en dålig förlorare.
Jag trodde inte du var en sådan som måste förklara bort ngt med att skylla på andra.
Att jag som lärare smällde dörren i ansiktet på dig gjorde knappast dig eller de andra, som såg detta förvånade. Ni vet hur jag är.
Förstår att du blir arg men det hjälper inte. Du kan ändå inte vinna. Jag är lärare och gör hur jag vill.
För struntar man i sina elever i två år och sedan framställer sig som jag gör, vad är man då? Det är faktiskt en svår konst att verka gilla sitt jobb.
Dina föräldrar måste vara stolta över dig - ska höra efter.
Blogga på du, hoppas du mognar ngn gång i framtiden och kan ta dina motgångar på ett ärligt sätt som jag.(?!)
Din frisyr har aldrig varit ngn höjdare, heller min vän,vilken tur att det inte sitter i håret eller min peruk. eller hur eller , oj då, det trodde du,oops.
Nu ska jag gå och äta mera kakor.
Guess who

p.s. Jag har alla mail sparade d.s.