Wednesday, January 10, 2007

Jul & Nyår i korthet

Äntligen är jag tillbaka i sajberspejs igen efter en månad i celibat. Ska jag vara ärlig så har jag inte saknat datorn. Den tiden jag skulle ha spenderat framför datorn så satt jag i soffan och löste korsord istället. Makalöst.
Sanningen är den att igår kväll när jag kom hem med min dator så satte jag mig inte vid den utan jag satte mig vid elorgeln* istället och låtsades kunna spela och kände inte alls något intresse att sätta mig framför nya datorn. Nåväl, nog om detta.

Del 1: Julen.
Inte mycket att berätta. Fick punktering på bilen 3gånger veckan före jul. Sista punkteringen när jag skulle fara till jobbet på julafton. Min arbetsvän fick komma och hämta mig. Jag lät honom sluta tidigare och fira jul med sin familj för det var så lugnt i restaurangen. Det var ju inget som jag kunde göra ändå om jag for hem.
Men det visade sig att jag inte riktigt tänkte till när jag sade att han fick fara. Jag hade inte n tanke på hur jag skulle komma hem utan att få skjuts av honom. Förvånande hur sällan bussarna går på julaftonsnatten så jag sov på hotellet. Min första jul på ett hotell. Det var sådär.

Del 2: Nyår
Var ledig i dagarna tre och spenderade den mesta av tiden på runda fötter. På lördagen hade min kusins mamma 60års kalas och där var det fri bar. Bror min så var tydligen på hugget och blev full strax efter att förätten hade dukats av. Han blev hemskjutsad efter middagen och efter att han hade satt ribban så högt så kunde man dricka ganska mycket utan att skämmas. Satt nog halva kvällen och fick mina affärsidéer sågade av en mycket erfaren affärsman. I vanliga fall så har jag varit mycket förtegen med dem ifall någon annan skulle sno dem ifrån mig men.. "El vino did flow" Så även mina hemliga planer.
Kalaset hölls på deras hotell och man fick sova i rummen. Hade nyss gått och lagt mig i tidiga morgon timma så sökte Jocke upp mig bland alla rum och drar upp mig för vi ska till stan och bada bastu och i poolen på Park. Lagom mysigt att stiga upp i krapulan och bada. Det låg ju inte direkt högt på min önskelista just då men har man bokat bastun så vore det ju direkt elakt att inte fara dit.
Väl där så lade jag mig på en solstol under plastfikusen och vilade. Lämnade badandet åt de andra som hade haft vett att gå i säng i tid.
När de kände sig tillräckligt marinerade i det klorhaltiga vattnet så for vi och köpte nyårsmat. I brist på fantasi sådär dagen efter så blev det tacos. Igen.
Hade svårt att veta hur mycket jag skule köpa då jag inte riktigt visste vem som skulle komma till mig på kvällen. Räknade med en 10pers iaf.
Kl 9 på kvällen så rang vår mytoman till granne och sade att vi skulle måsta sluta skjuta raketer för det hade landat en raket på deras balkong och av det så blev deras hund så rädd att den kissade ner halva golvet.
Visst, jag hade ju kunnat tro på det om det inte vore för det att vi inte hade skjutit en enda raket ännu utan bara såna där småa batterin och om de hade bott lite närmare vårat hus. Har svårt att tro att en raket(som vi dessutom inte hade skjutit upp) hade flygit 200meter till deras hus.
Men det var lika bra att inte skjuta någe mera invid vårt hus. Vi gick en bit mot skogen istället vid tolvslaget.
Det var nån timme in på det nya året vi rang till ambulasen. En kille hade snavat i en buske utanför och slagit ett djupt hack i hakan. Han själv märkte ingenting. han spottade bara ut lite tänder när han kom in. Vid det laget så var han så full så ingen förstod vad han sade.
I hans journal på sjukhuset så kunde man läsa: 'Fem stygn i hakan, några utslagna tänder och en lindrig hjärnskakning'.
Sjukhuset kastade ut honom kl 5 på morgonen. Till saken hör att han är från Uppsala och känner till Mariehamn dåligt, bara tunna kläder och ingen telefon. Frågan är hur sjukhuset kunde kasta ut honom med hjärnskakning i kylan helt vindförvåg?

Jo, just det.
Maten räckte inte till. Såklart.

Men annars så hade jag/vi ett väldigt trevligt nyår. Traditionen lever nog ännu vidare nästa år med.

All kärlek


(*Ett loppisfynd, såklart.)

No comments: