Monday, September 25, 2006

Månaderna med "R" är här!

Jag har länge gått och funderat hur krabba smakar. Jag älskar skaldjur i övrigt och en stor krabba borde ju innehålla kilovis med gott kött. Så idag när jag var till ICA så sålde de färska krabbor för 10kr/kg. I vanliga fall kostar det ju runt 70-80kr. Genom att använda mig av mycket enkel matematik så förstod jag snabbt att det var kanonbilligt.
Haken var den att de färska krabborna inte var så farligt färska länge. De slumpade ut dem för att bäst före datumen är idag.
-" Va fasen, krabba som krabba" tänker jag och handlar hem den största modellen* som jag kunde gräva upp ur högen med illaluktande färska krabbor.

Kom just hem och lade den på diskbänken. Sökte upp en guide hur man skalar krabbor på internet och satte igång att hamra och bända. Otroligt vilket hårt skal de har de där färska mucklorna har. Men utdelningen när jag var klar var inte dålig. Jag skulle mera kalla det för värdelös! Inuti den färska krabban hittar man massor av geggimojja som smakade lite illa...
eller lite och lite.
Ganska illa.
Ganska förbenat illa. För att inte säga äckligt.

Jag förstår varför det kryllar av de där på havsbotten. Det är ju inget djur som vill äta dem. Tänk er själva. Jobba på att få upp skalet en halvtimme och sen bli belönad med illasmakande gojs som luktar död fisk. Väldigt smart försvarstaktik. Om 100 år är det bergis de färska krabborna som tagit över vår kära Tellus.

Eller så handlar det om att jag köpte gammal krabba. Jag vet inte.

Epilog

Mina fingrar luktar kön. Undrar var de har varit?

Snodde dessutom rubriken ifrån tastelines hemsida. De började sin krabbskalarguide med dessa ord. Jag förstår dem inte. Varför inte "Månaderna med "B" är här!" eller "Månaderna med "A" är här!" ? Det är ju flera B:n och A:n i ordet Krabba än R.

*(Tänk er storleken som en vanlig bondkatt och dra bort storleken på en mindre gås och du har storleken på min krabba.)

2 comments:

Anonymous said...

hihi sammy. vitsi jag skrattar när jag läser det som du skriver :)

enSam said...

Oj, Soffi. Det var inte igår. Mera som förra veckan eller så. :)