Thursday, September 28, 2006

Kvällen som gått

Helt otroligt vad jag har haft roligt ikväll under tiden jag tog mig hem från jobbet. Det är bara 8km hem från jobbet men det tog ändå 1½timme att ta mig hem med bilen.

Kl 12.00 Jag stämplar ut och lämnar jobbet.

12.03 Märker när jag startar bilen att bränslelampan lyser.

12.10 Stannar på Select och tankar för 150 riksdaler. Har bara kontokortet med mig och jag vet att jag har runt 30€ på kontot så jag vill inte riskera att inte ha råd att betala det jag tankat för. Vilket händer alltför ofta för mig.

12.12 Tjejjen i kassan drar kortet och det funkar inte och jag säger att jag kan lämna min legitimation som pant så kommer jag och betalar imorgon och det går hon med på.

12.15 Upptäcker att jag inte har någonsorts legitimation med mig över huvudtaget, efter att ha vänt uppochner på halva bilen. Redan då småflinar jag lite åt den lite lustiga situationen.
Men inte tjejjen i kassan. Märkligt.

12.17 Jag ger henne min bärbara telefon i pant för då hade jag bestämt mig för att söka upp en bankautomat längre nedåt vägen.

12.35 Hittar den förbenade automaten tillslut men inte fasen går det att få ut några pengar av den heller. Jag vet att jag har lite euro hemma i lägenheten så jag bestämmer mig för att fara hem och hämta dem. Euro är ju pengar det med.

12.40 Det är nu jag blir stoppad av polisen. De vill se körkort och ha mig att blåsa och att jag skulle sätta på lyktorna på bilen och att jag skulle ha på mig bilbälte. Bara. Jag förklarade så lugnt jag kunde, dvs. inte så fasligt lugnt överhuvudtaget man blir ju alltid så nervös framför poliser. Det som kom ur mig lät någonting liknande:
-"Alltså, nuharjagingetkörkortmedmigmenjagärpåväghemefterdetJagkankommatillbaka ochvisaattjagminsannharkörkort.Jagharnyssvaritochtankatochdärförärjagpåväghemnu. Jagharingapengarattbetala..."
Ungefär så långt kom jag innan hon sade att hon trodde på mig och skickade iväg mig.

12.50 Hemma och hittar pengarna och dessutom mitt pass utan problem.

12.55 Det är ungefär nu jag blir stannad i en annan av polisens kontroller. Han sade bara åt mig att ta på mig bilbältet sen fick jag fara igen. Jag körde 30meter till nästa rödljus och kom på att jag kunde ju ha frågat hur jag hittar till Select utan att behöva åka ut på E4:an igen. Vägen är tom på bilar så jag stannar bilen och hoppar ut och skriker till dem.
De skrek tillbaka fast jag hörde inte så noga vad de sade för jag hade märkt att jag hade stannat mitt i korsningen. Jag tackade högljutt för vägbeskrivningen och vinkade hejdå och satte mig i bilen igen men det var rött ljus. Såklart kan jag ju inte köra mot rött när polisen står bredvid mig så jag står mitt i korsningen och väntar på grönt. Som ni vet så när det inte är mycket trafik så slår lysena bara när det kommer en bil mot ljuset. Nu stod ju jag mitt i korsningen så ljusen visste inte om att jag stod där. Så jag fick tålmodigt sitta och vänta på att en bil skulle komma upp bakom mig så lysena skulle slå om.

01.05 Jag kommer äntligen till macken. Hela vägen har jag skrattat högljutt för mig själv om hur livet ibland är.
Tjejjen i kassan ser konstigt på mig och jag kommer in springande och skrattar så jag känner att jag behöver förklara allt. Medans jag står och gapskrattar* och försöker förklara så står hon stilla och bara glor stelt med ena handen på larmknappen och bara väntar att jag ska dra upp någonsorts vapen och råna henne. Åtminstone ser det ut som det och det gör ju inte allting tråkigare direkt.

01.10 Tjejjen försöker försynt påpeka att jag måste betala bensinen ändå. Jag ger henne mitt pass och säger att jag kommer in imorgon. Hon avslutar snällt och glatt med att säga att om jag inte kommer in med pengarna inom 24timmar så kommer hon att polisanmäla mig.

01.15 Kör förbi den poliskontroll som stoppade mig första gången. Poliserna stoppade inte ens mig de bara vinkade och såg glada ut.

01.20 Ja parkerar bilen på min plats och när jag kliver ut så kommer det en polisbil med blåljusen på och stannar 40meter ifrån mig. Jag bestämmer mig för att gömma mig i bilen och vänta tills de har farit iväg.
Ligger där ett tag innan de far igen.

Hur har eran kväll varit?


*(Jo, gapskrattar)

1 comment:

Anonymous said...

men lilla vännen. det här e ju ofattbart :D hur an så mycke hända under så kort tid? :P