Monday, September 03, 2007

Lösningen till världens energiproblem

Såg nyss ett tv program* om energi på tv8. Det var några år gammalt så min teori kanske inte är helt ny. FDen kanske redan existerar. Vad vet jag.
Nåja, de berätta om bränsleceller som ombandlar kemisk energi till elektrisk energi. Dvs enklare molekyler så som väte som på något vänster, tillsammas med syrgas, blev el.
DE talade om att i framtiden så skulle alla hus vara kopplade till gasledningar med vätgas så vi skulle själva generera elektricitet med husets bräslecell för fvåra hem.
Men varför skulle vi måsta ha gasledningar överhuvudtaget? Väte är vad jag kan komma ihåg det vanligast förekommande änmet vi har i univerum, t.ex. så är väte ytterst vanligt i vanligt vatten.
Borde man då inte kunna dela, spjälka vatten och få 2väteatomer och en syre och på såsätt kunna försörja sitt hem med bara vatten tillsammans med en störrebränslecell och en vatten-delar-apparet?
Nu ligger min kemi på högstadie stadie än men jag tycker det verkar logoiskt. Iaf nu efter ett par whiskey.

Fast kanske det tar mycket mer enrgi at dela h2o än vad vi får ut ur en bränslecell. Men det talar vi tyst om.

Eventuella nobelpris kan skickas till
Sam Fagerholm
19530 Märsta

jag borde vara full oftare.

*(Kors i taket! Jag kommer knappt, vid det här laget, ihåg hur man startar en televisionapparat.)

No comments: