Sunday, February 04, 2007

En historia

För några dagar sen när jag var ensam kvar i baren och skulle stänga så kom receptionisten och berättade att hotellet var överbokat och han måsta gå till ett konferensrum och bädda två sängar där och om jag kunde, medans han var borta, hålla koll på telefonen i receptionen. Alla som skulle sova på hotellet så hade tydligen redan checkat in så det var ingenfara att det skulle komma någon och inte heller är det så många som ringer kl 01.00 så jag lovade att stå bakom disken.
-"Nemas problemas, dessutom så har min farbror ett hotell så det där med reception har jag i generna serru."
Killen försvann och där stod jag och nynnade bakom kassan.

Allt var stilla.

Någon tryckte ner hissen till entrén. Atagligen någon som hade varit ut och rökt.

Hissen kommer upp igen och ut stiger en ensam herre som kommer fram till disken där jag står. Han ville ha inloggningsuppgifter så han kunde surfa från sitt rum.
Jag får snällt och professionellt tala om för honom att jag inte har en blekfet jädra aning om vad han pratar om och sade som det var att jag inte är receptionist fast det kanske såg ut som så utan jag jobbade i baren mittemot men om han ville ha en öl så stod jag gärna till tjänst. Han ville inte ha en förfriskning utan bara ett lösenord. Vi bestämde oss för att vi skulle vänta på den riktiga receptionisten istället. Hur lång tid kan det ta att bädda två sängar?
En behaglig pinsam tystnad lade sig i lobbyn med en bartender på ena sidan receptiondisken och en internetsugen nykterist på andra. Snyggt.

Tysnaden varade inte länge innan det stod fem fyllon vid baren. Vete katten var de kom ifrån men de ville minsann ha öl. Jag gick över till baren och började dela ut dricka åt dem i samma takt som min bil stannar.
När de äntligen alla hade dricka kvar i glasen så började de skrika om mat. Hann gå efter två smörgåsar innan det kom ett sällskap med en massa väskor ur hissen som gick till receptionen. Jag valde att gå till dem istället för att hjälpa barhänget.
Kom väl ungeför halvvägs till receptionen när det fullkomligt vällde ut folk ur trapphuset och hissen och halva gänget vallfärdade till baren och resten till receptionen.
Det tog nog inte längre än en minut innan lobbyn var full av folk. Jag tippade på 100pers.*
Att ensam ta hand om så många fulla människor är inte det lättaste.
Nåja, det var bara ett sidospår. Åter till historien:
Sen när jag väl kom hem så upptäckte jag att jag inte hade rena kläder till dagen efter så jag blev tvungen att gå till tvättstugan.


För er om undrar vad som hände med gubben som ville surfa så fick han tillslut ett lösenord. Han visade mig i vilekt skåp vi hade dem.

*(Efteråt så visade det sig att det var 90 pers. De bodde på hotellet men de hade varit och ätit middag någon annanstans och kom tillbaka mittinatten.)

1 comment:

Anonymous said...

Hej,
Kul blogg. Jag håller på med ett reportage för radion som ska handla om folk på Åland som bloggar. Har du lust att vara med och berätta? maila mig albin.dahlin@gmail.com , eller ring 0457 57 007 41