Thursday, December 07, 2006

Frisör

Idag bestämde jag mig för att klippa mig lite. Hade fått nog av att kunderna ropar efter Frodo när de vill ha hjälp.
Jag gick till den billigaste frisören i hela Stockholm* som ändå aldrig har några kunder så det är bara att droppa in.
Satte mig ner i stolen och farbrorn, urspungligen ifrån ett land som upptäckte saxen för ett par decennier sen, frågade hur jag ville ha det.
-"Jag vill bara ha lite kortare hår."
-"Okej, do vill alltså byter frisyr?" sade han med utländsk brytning.
-"Nej, jag vill bara ha kortare."
-"Jaja, meen do vil inte haa en sån heer frisyr?" sade han och pekade med båda händer på en bild på väggen föreställande en hårmodell med en trendigt, kort spretig frisyr.
"Nej, tack. Den är nog lite för trendig och hipp för mig. Vill som sagt bibehålla samma frisyr fast kortare. Klipp lika mycket överallt så är det okej. Ta ungefär 4cm så blir det bra"
Är inte så bra på utländska men av svaret jag fick av honom att döma så antog jag att han hade förstått mig.
Efter att han hade använt alla klippmaskiner och saxar han hade på hyllan så var han klar.
Spegeln framför mig visade att jag hade fått väldigt kort hår. Det var absolut för kort för min smak men vad kan jag göra. Klippt är klippt.
Stolt så drog han upp en spegel och visade mig hur nacken så ut.
Precis som jag befarade; Kort där med.
-"Vill do att jag setter vaks i diitt hor meed?" sade han och verkade lika stolt fortfarande
-"Nej, det behöver du inte göra. Om jag behöver det så sätter jag själv när jag kommer hem. Brukar sällan lägga saker i håret."
Farbrorn försvann bakom gardinen i butiken och var borta ett tag. Vete gudarna vad han gjorde där men ut kom han med vax i händerna och innan jag hann protestera så hade han klämt ner allt illaluktande vax i det lilla hår jag hade kvar.
Hann kletade och smetade i håret ett tag för att sedan ta bort händerna och ropa: "Färrdig!"
Tittade mig i spegeln och jag hade exakt samma frisyr som killen på bilden som hängde på väggen.

Vad jag lärde mig idag?
Nästa gång ska jag gå till en frisör som kan göra mer än en frisyr.

btw, så har jag fått tillträde till Bingo royale. Så om jag lyckas byta mitt arbetspass så ser ni mig på svt på lördag.


*(misstänker jag iallafall)

7 comments:

delpheena said...

vi fill hava piltpeviis!

Anonymous said...

Nehejjdu. Mössan sitter på mitt huvud nu tills det har växt ut lite. ;)
Nej, men jag har ingen kamera. Försökte få in mig i scannern men det blev bara kåtimma på glaset.

Anonymous said...

Du är såå rolig och charmig, när ska vi gifta oss?

Anonymous said...

Det är bara att ta ett turnummer.
Kön är ganska kort men ett krav ä ju, tråkigt nog, att man känner varandra.

Anonymous said...

Jaha..... Nämen.. Hmmm.

enSam said...

Varför bloggar du inte?

Anonymous said...

För jag har inget att skriva längre... Men jag skulle gärna vilja. Kanske blir en bröllops-blogg snart blink blink blink blink